بررسی عوامل رسانه‌ای مؤثر بر افزایش خیانت اینترنتی دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه‌ی تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 دانشجوی دکتری فلسفه‌ی تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

10.30473/t-edu.2024.70404.1123

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی و تبیین عوامل رسانه‌ای اثرگذار بر وقوع خیانت آنلاین در ایران است. پژوهش از نوع کیفی است که از روش توصیفی تحلیلی بهره برده است. بدین جهت مفاهیم کلیدی شامل خیانت، خیانت اینترنتی و رسانه، طبق پیشینه‌‌ی پژوهش‌های گذشته که قرابت بیشتری با موضوع داشتند تعریف و سپس هشت عامل به‌عنوان عوامل رسانه‌ای که تأثیرگذاری بیشتری نسبت به سایرین داشته‌اند شناسایی شدند و به تشریح و توصیف آنها پرداخته شد. عوامل رسانه ای اثرگذار بر خیانت مجازی به دو عامل اصلی متنهی می‌شوند که هر کدام از این دو عامل به چهار زیر عامل مبدل می‌گردند: 1- عوامل زمینه‌ساز رسانه‌ای که اعتیاد، عدم احراز هویت واقعی، دسترسی آسان و هزینه‌ی کم را شامل می‌شود و 2- عوامل تضعیف‌گر رسانه‌ای که شامل ترویج بی‌دینی، تغییر سبک زندگی، تخریب حریم خصوصی و جهانی‌شدن است. نتایج نشان داد که رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی با گام‌های آرام و آهسته، تدریجاً پایبندی کاربران و مخاطبان خویش به ارزش‌ها و  هنجارهای پذیرفته‌شده در فرهنگ و در نتیجه امنیت کانون گرم خانواده را متزلزل می‌سازند. همچنین رسانه‌های اجتماعی که جهانی‌سازی را ترویج می‌کنند،  بر سبک زندگی و الگوی بومی و  نگرش و اعتقادات مذهبی خانواده تأثیر منفی دارد و با عادی‌انگاری روابط فرازناشویی، زمینه‌ساز وقوع خیانت آنلاین در وهله‌ی اول و خیانت زناشویی در وهله‌ی نهایی می‌شوند. بنابراین پیشنهاد می‌شود با توجه به ناآشنا بودن و تازگی مفهوم خیانت آنلاین برای تعداد زیادی از افراد جامعه به‌خصوص جوانان، آگاهی‌بخشی بیشتری در رابطه با آن با روش‌ها و ابزارهای متفاوت و شایسته توسط مراجع فرهنگی، اجتماعی و آموزشی انجام پذیرد.

کلیدواژه‌ها