ارزیابی وضعیت کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در فرآیند یاددهی و یادگیری مدارس هوشمند به روش آمیخته: مطالعهی موردی (معلمان مدارس هوشمند شهرستان اردل)
1
استادیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
2
کارشناس ارشد، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
10.30473/t-edu.2024.69347.1108
چکیده
این پژوهش با هدف ارزیابی وضعیت کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در فرآیند یادهی و یادگیری مدارس هوشمند دورهی ابتدایی شهرستان اردل انجام شد. روش پژوهش، آمیخته از نوع تبیینی بود. در بخش کمّی به علت کوچکبودن حجم نمونه، کلیهی معلمان (80 نفر) به روش سرشماری انتخاب شدند. دادههای کمّی با استفاده از پرسشنامهی محققساخته گردآوری شد. روایی پرسشنامه، توسط تعدادی از اساتید و کارشناسان علوم تربیتی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ، 94/ 0 محاسبه شد. در بخش کیفی، مصاحبه با 15 نفر از معلمان و 15 نفر از مدیران انجام گرفت. برای تحلیل دادههای کمّی از آزمون تی تک نمونهای و برای تحلیل دادههای کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد وضعیت کاربست فاوا در پنج مؤلفه: 1. ارتقای تخصص، مهارت فناورانه و سواد رایانهای معلمان و استفاده آنها از محتوای الکترونیکی در تدریس، 2. استفاده از فاوا برای استمرار فرایند یاددهی-یادگیری، 3. دانش و آگاهی تخصصی معلمان در زمینهی کاربرد مناسب فنون تدریس نوین، 4. طراحی محتوای الکترونیکی مورد نیاز در تدریس توسط معلمان و 5. نقش دانشآموزان در تولید محتوای الکترونیکی در تدریس و تشویق آنها به جهت کاربست فاوا برای گسترش دانش و تعمیق یادگیری توسط معلمان؛ پایینتر از حد مطلوب بود. با تحلیل دادههای کیفی موانع مهمی ازقبیل عدم شناخت معلمان از روشهای جدید تدریس؛ عدم رضایت معلمان از کاربرد فاوا و عدم تسلط به مهارتهای ICDL ؛ عدم آگاهی از کاربرد نرمافزارهای آموزشی توسط معلمان، دانشآموزان و والدین؛ ضعف انگیزشی معلمان در کاربست فاوا در تدریس؛ عدم دسترسی همهی دانشآموزان به لپتاپ کلاسی؛ عدم نیروی متخصص در بهرهگیری از فاوا؛ عدم فرهنگ استفاده از شبکهها و سطح علمی- فرهنگی پایین معلمان، والدین و دانشآموزان؛ دید و نگرش منفی معلمان، والدین و دانشآموزان؛ چالشهای مربوط به زیرساخت، امکانات و منابع اقتصادی و همچنین عدم وجود برنامهی از قبل تعیینشده و چالشهای برنامهی درسی به عنوان چالشهای کاربرد فاوا در مدارس هوشمند شناسایی شد.
خسروی, محبوبه, & حاجتی کاجی, حسین. (1402). ارزیابی وضعیت کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در فرآیند یاددهی و یادگیری مدارس هوشمند به روش آمیخته: مطالعهی موردی (معلمان مدارس هوشمند شهرستان اردل). فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت, 3(2), 11-26. doi: 10.30473/t-edu.2024.69347.1108
MLA
محبوبه خسروی; حسین حاجتی کاجی. "ارزیابی وضعیت کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در فرآیند یاددهی و یادگیری مدارس هوشمند به روش آمیخته: مطالعهی موردی (معلمان مدارس هوشمند شهرستان اردل)". فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت, 3, 2, 1402, 11-26. doi: 10.30473/t-edu.2024.69347.1108
HARVARD
خسروی, محبوبه, حاجتی کاجی, حسین. (1402). 'ارزیابی وضعیت کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در فرآیند یاددهی و یادگیری مدارس هوشمند به روش آمیخته: مطالعهی موردی (معلمان مدارس هوشمند شهرستان اردل)', فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت, 3(2), pp. 11-26. doi: 10.30473/t-edu.2024.69347.1108
VANCOUVER
خسروی, محبوبه, حاجتی کاجی, حسین. ارزیابی وضعیت کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در فرآیند یاددهی و یادگیری مدارس هوشمند به روش آمیخته: مطالعهی موردی (معلمان مدارس هوشمند شهرستان اردل). فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت, 1402; 3(2): 11-26. doi: 10.30473/t-edu.2024.69347.1108