Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor , Department of Physical Education,Nourabad Mamasani Branch , Islamic Azad University, Nourabad Mamasani , Iran

2 Assistant Professor, Department of Education Managementn,Nourabad Mamasani Branch , Islamic Azad University, Nourabad Mamasani , Iran

Abstract

The main purpose of this research was to test the conceptual model of teachers' professional growth with educational productivity through the popularity and organizational prestige of teachers in Noorabad Mamsani city. The research method was descriptive-correlation. The statistical population of all primary school teachers (male and female) in Noorabad city was 207 people. To determine the sample size, Cochran's formula was used and the number of 135 people was considered as the statistical sample size. The sampling method was a multi-stage cluster. To collect information, Akfilt and Cote's professional growth questionnaire (2005), Hersey and Goldsmith's standard productivity questionnaire (1980), researcher-made popularity questionnaire, and Sarmad et al.'s organizational prestige questionnaire (2013) were used. Reliability was obtained using Cronbach's alpha coefficient of 0.855, 0.901, 0.747 and 0.782 respectively. Correlation analysis, regression analysis and structural equations were used to test the hypotheses. SPSS and Smart PLS software were used for data analysis. The results of this research showed that professional growth, organizational popularity and organizational prestige have a significant relationship with the educational productivity of teachers in Noorabad Mamsani city. On the other hand, it was found that the professional growth of teachers has a significant relationship with the organizational popularity and organizational prestige of teachers in Noorabad Mamsani city. Other results showed that teachers' professional growth, organizational popularity and organizational prestige are suitable predictors for educational productivity in teachers of Noorabad Mamsani city. The professional growth of teachers is a suitable predictor for organizational popularity and organizational prestige among teachers in Noorabad Mamsani city. I

Keywords

اسدی، سید صالح و مجیدی، مجید و ابراهیم خانی، لیلا. (1394). بررسی عوامل مقبولیت و محبوبیت معلم در متون اسلامی، دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران.
بن‌ی اسدی، طیبه. (1394). «کیفیت زندگی کاری و رابطه آن با توسعه حرفه‌ای دبیران دوره متوسطه دوم شهر بیرجند». پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه بیرجند.
تقی‌پور ظهیر, علی, توکلی, رؤیا. (1390). بررسی رابطه ذهنیت فلسفی مدیران با عملکرد دبیران مدارس متوسطه آموزش و پرورش منطقه 4 تهران. مدیریت و برنامه‌ریزی در نظام‌های آموزشی, 4(1), 63-80.
رجبیان احسان، الوانی سید مهدی. (1399). ارائه مدل بهره‌وری معلمان با رویکرد رفتار سازمانی مثبت در وزارت آموزش و پرورش. فرایند مدیریت و توسعه. ۱۳۹۹; ۳۳ (۲):۲۲۹-۱۹۳
رجبیان احسان، الوانی سید مهدی، عطایی محمد، حمیدی ناصر. (1400). طراحی مدل ساختاری تفسیری بهره وری معلمان با رویکرد رفتار سازمانی مثبت‌گرا در وزارت آموزش و پرورش. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. ۱۴۰۰; ۳۷ (۱):۱۴۶-۱۲۱.
رستگار, عباسعلی, موسوی داودی, سید مهدی, همتی, امین, رئوفی, مصطفی. (1400). تحلیل بهره‌وری نیروی انسانی در بخش صنعت با رویکرد اقتصاد مقاومتی (مورد مطالعه: شهرک صنعتی سمنان). مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی, 5(17), 7-34.
رستگاری مهر بابک، زاهدی عاطفه، محبوبی محمد، اسدی معصومه، عشافلی راضیه، ابرازه علی. (1400). رابطه پاسخ‌گویی و کیفیت خدمات درمانی و ارتباط آن با اعتبار سازمانی در بیمارستان‌های دولتی. ابنسینا. ۱۴۰۰; ۲۳ (۳):۴۲-۳۳.
صادقی نسب, عرفا نه, نقش‌بندی, سید صلاح‌الدین, رضایی, مونا. (1398). نگاشت مدل تأثیر ابعاد تفکر استراتژیک بر اعتبار سازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی رفتارهای سیاسی سازمانی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان. فصلنامه علوم ورزش, (بی تا).
صفری, اکرم, عبدالهی, بیژن, نوه ابراهیم, عبدالرحیم, زین آبادی, حسن رضا. (1397). بررسی و تبیین پیشایندهای رشد حرفه‌ای همکارانه در سازمان‌های آموزشی. دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی, 9(35), 269-290.
غلامی نوقاب, محمدحسین, پور شافعی, هادی, شاه‌طالبی حسین‌آبادی, بدری. (1398). بررسی مولفه‌های مؤثر بر رشد حرفه‌ای معلمان. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی, 13(2), 167-181.
فرشباف رودبار جمشیدی, مه‌لقا, کهندل, مهدی, خدایاری, عباس. (1397). رابطه رشدحرفه‌ای با بهره وری آموزشی دبیران تربیت‌بدنی. فصلنامه علوم ورزش, 10(32), 93-110.
گودرزوند چگینی، مهرداد و خاکپور، امین و رحمانی، وحید (1400)، تعیین رابطه بین رشد حرفه‌ای و هوش اخلاقی با بهره وری کارکنان اداره امور مالیاتی استان اردبیل، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت، علوم انسانی و رفتاری در ایران و جهان اسلام، تهران.
محمدی، مرجان و کریمی، محمد. (1397). بررسی تأثیر ابعاد فرهنگ سازمانی بر میزان محبوبیت سازمان با استفاده از مدل دنیسون (مطالعه موردی: اداره کل امور مالیاتی استان اصفهان)، دوازدهمین همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی ایران، تهران.
موسوی، سید سروش و قیاسی، مجتبی و خدایاری، محمد عظیم. (1396). بررسی تأثیر و نقش برند کارفرما بر ایجاد حس اعتبار سازمانی، اولین همایش حسابداری، مدیریت و اقتصاد با رویکرد پویایی اقتصاد ملی، ملایر.
 
Driel, V. Jan, H & Berry, A. (2012). Teacher professional development focusing on pedagogical content knowledge. Educational Researcher, (1)4, 26-28.                       
Farshbaf Roodbar Jamshidi, M & Kohandel, M & Khodayari, A. (2018). The causal relationship between professional growth and organizational maturity with educational productivity of educators (Case study: Bushehr province). Iranian journal of educational socilogy, 1(8), 147-161.
 Garet, M.S. Porter,A. C. Desimone, L. Birman, B. F & Yoon, K. S. (2020). What makes professional development effective, Results from a national sample of teachers, American educational research journal, 38(4), 915-945.                                                    
Harris, D. N & Sass, T. R. (2014). Skills, productivity and the evaluation of teacher performance. Economics of Education Review, 40,183-204.          
Havery, C. Townsend, L. Johnson, A & Doab, A. (2019). Professional development for teachers of nursing students for whom English is an additional language: A reflection on practices. Nurse Education in
 
Practice, 38, 52-58.                                               
Kyndt, E. Gijbels, D & Grosemans, I. (2016). Teachers’ everyday professional development: Mapping informal learning activities, antecedents, and learning outcomes. Review of Educational Research, 201, 1-40.                                                     
Tan, A. Chang, C & Teng, P. (2015). Tensions and dilemmas in teacher professional development. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174, 1583-1591.