شناسایی مقوله‌های کم‌رویی به‌عنوان یکی از عوامل اختلال تحصیلی دانش‌آموزان در دوران آموزش مجازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد آموزش و پرورش تطبیقی، گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری فلسفه‌ی تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 کارشناسی علوم تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، ایران.

10.30473/t-edu.2024.70381.1119

چکیده

مقدمه: کم‌رویی یک عاطفه اجتماعی است و این حالت از احساس خود‌کم‌بینی سرچشمه می‌گیرد و در بعضی موارد آن‌قدر شدت می‌یابد که تمامی شخصیت فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این پژوهش با هدف بررسی کمرویی و اختلالاتی که در تحصیل دانش‌آموزان ایجاد می‌کند، انجام است.
روش: روش انجام این پژوهش، روایت پژوهی بوده است. روایت دروازه‌ ورود فرد به جهان است و تجربه‌های افراد جهان را نشان می‌دهد. پژوهش روایی مطالعه‌ تجربه در قالب روایت است و در درجه اول اندیشه ما درباره‌ی جهان را نشان می‌دهد. روش‌های جمع‌آوری اطلاعات در این پژوهش خودشرح حال‌نویسی و روایت‌های پژوهشگر و مصاحبه روایتی با معلمان مدارس بوده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها بدین صورت بود که داده‌ها طی سه مرحله‌ی کدگزاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش بیانگر آن است که چهار عامل محوری در کم‌رویی دانش‌آموزان نقش مؤثری ایفا می‌کند. این چهار عامل عبارتند از؛ عامل فردی، اجتماعی، خانواده و مدرسه. از مهم‌ترین مؤلفه‌ها و کدها می‌توان به عدم اقناع در مدرسه، روابط انسانی ضعیف در مدرسه، عدم تشخیص نیاز دانش‌آموزان توسط مدرسه، بی‌برنامگی، بی‌تجربگی معلمان، عدم آشنایی معلمان با علم روان‌شناسی، روابط اجتماعی ضعیف در مدرسه، ارتباط ضعیف مدرسه با خانواده‌ها، نبود طرح جامع نیازسنجی در مدرسه، فضای رقابتی مدارس، خشونت در مدارس، بی‌مهری معلمان و اولیای مدارس، حذف محبت و جایگزین نمودن عامل قدرت و استقلال طلبی در مدارس، تعاملات ضعیف و نامناسب، عدم اقناع و گفت‌وگو، فقدان آموزش رسانه‌ای و چندرسانه‌ای، عدم تعامل والدین با اولیای مدرسه، عدم شرکت در انجمن اولیاء، دور بودن دانش‌آموزان از جامعه، محدودیت در استفاده از امکانات و وسایل ارتباط جمعی و دریافت پیام اشاره نمود.
نتیجه‌گیری: برای رفع کم‌رویی و ایجاد اعتماد به نفس و فعالیت در دانش‌آموزان بایستی در گام اول از دانش‌آموزان نیازسنجی به عمل آورد و برمبنای نیازسنجی در جهت رفع معضلات تحصیلی گام برداشت.

کلیدواژه‌ها