بررسی رابطه‌ی اختلالات بالینی و سبک‌های فرزندپروری با وابستگی به بازی‌های کامپیوتری در دانش‌آموزان متوسطه‌ی اول شهر نی‌ریز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی، اقلید، ایران.

2 کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد، فیروزآباد، ایران.

3 کارشناس ارشد، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد، نی‌ریز، ایران.

10.30473/t-edu.2024.70389.1122

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه‌ی اختلالات بالینی و سبک‌‌های فرزندپروری با وابستگی به بازی‌‌های کامپیوتری در دانش آموزان متوسطه‌ی اول شهر نی‌‌ریز بود. این پژوهش برحسب هدف، کاربردی و برحسب شیوه‌‌ی گردآوری داده‌‌ها، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‌‌ی آماری شامل دانش‌‌آموزان مقطع متوسطه‌ی اول شهرستان نی‌‌ریز (990 نفر) در سال 1403-1402 بود که با استفاده از روش نمونه‌‌گیری خوشه‌‌ای مرحله‌‌ای تعداد 100 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع‌‌آوری داده‌‌ها از آزمون SCL-90-R، پرسشنامه‌ی سبک‌‌های فرزندپروری دیانا بامریند (1971)  و  پرسشنامه‌‌ی وابستگی به بازی‌‌های رایانه‌‌ای آنتوران (2008) استفاده شد. در تجزیه و تحلیل داده‌‌ها از آمار توصیفی و همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد بین اختلالات بالینی با وابستگی دانش‌‌آموزان به بازی‌‌های کامپیوتری رابطه‌ی مثبت و معنی‌‌داری وجود دارد. بین ‌‌‌‌‌‌سبک‌‌های فرزندپروری قاطعانه با وابستگی دانش‌‌آموزان به بازی‌‌های کامپیوتری رابطه‌ی منفی و معنی‌‌دار و بین ‌‌‌‌‌‌ سبک‌‌های فرزندپروری مستبدانه و سهل‌‌گیرانه با وابستگی دانش‌‌آموزان به بازی‌‌های کامپیوتری رابطه‌ی مثبت و معنی‌‌داری وجود دارد. همچنین شکایت جسمانی، اضطراب، روان‌رنجوری و توافق‌پذیری به‌عنوان قوی‌‌ترین متغیرها برای پیش‌بینی وابستگی دانش‌‌آموزان به بازی‌‌های کامپیوتری ‌‌بودند.

کلیدواژه‌ها